Wednesday, December 23, 2009

NASIHAT YUSUF AL QARDAWI


Salam 2 all.

Pagi tadi saya menerima panggilan meminta saya ke Hotel International Marriot Putrajaya kerana ada permintaan daripada Sheikh Dr. Yusuf Al Qordawi mahu berjumpa dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim dan keluarga dan peguam DSAI.

Saya bergegas ke Hotel tersebut bersama rakan peguam Kamar Ainiah Kamaruzaman. Setibanya sana kami terus ke bilik suite 867. Disana DSAI, Dato' Seri Wan Azizah, Nurul Iman, Nurul Hana, Mohd. Ihsan, menantu DSAI Raja Shahrir dan sahabat kami Dr. Mohd. Nor Manuty sedang rancak berbual dengan Sheikh Dr. Yusuf Al Qordawi. Suasana sungguh relax, Sheikh Al Qordawi pun dengan jubah biasa dan kelihatan gembira dapat berjumpa dengan sahabat lama. Sempat jugak kami pekena teh sambil bersembang.

Dalam berbual itu, isu persoalan sistem Mahkamah Syariah di Malaysia menjadi topik perbincangan, Sheikh Al Qordawi menyatakan kekesalannya kerana isu pendakwaan qazaf berkaitan DSAI tidak dijalankan lagi. Lalu kami menjelaskan kepada beliau tentang dwi-sistem yang kita 'amalkan. Tetapi malang kerana Ketua Pendakwa Syarie Kuala Lumpur memilih untuk menunggu kes pertuduhan di Mahkamah Jenayah Sivil selesai sedangkan ianya akan mengambil masa bertahun-tahun. Sedangkan persoalan qazaf patut dibicarakan dahulu kerana ia menyentuh kewibawaan dan kredibiliti sang penuduh. Kalau ia disabitkan dengan qazaf, maka kata Sheikh Al Qordawi, persaksian sang penuduh tidak boleh diterima selama-lamanya kerana ia termasuk golongan fasik. Dan Sheikh Al Qordawi memetik Surah AnNur;4.

Apa yang menghairankan orang saperti Ketua Pendakwa Syarie sebagai seorang lukusan agama sepatutnya menyedari perkara saperti ini dan wajib menegakkan hukum Islam, bukan sekadar menjadi tukang na'am kepada pihak tertentu.

Saya dapat melihat kekesalan yang amat sangat diwajah Sheikh Al Qordawi, agaknya dia mula kesal menerima anugerah Tokoh Ma'al Hijrah yang diberikan Kerajaan Hadhari kepadanya?! Dan paling mengejutkan saya bila Sheikh Al Qordawi menegaskan bahawa beliau tidak akan berdiam diri dalam hal ini. Malah beliau berjanji akan membawa isu ini ke peringkat ulama' antarabangsa, sesuai dengan kedudukan beliau sebagai Pengerusi Majlis Ulama' Sedunia.

Sheikh Al Qordawi juga menyarankan saya supaya menemui beberapa tokoh dan 'ilmuan syarie peringkat dunia untuk mendapatkan pandangan dan fatwa mereka. Beliau memberikan beberapa nama untuk saya hubungi. Nampak gaya cuti Parlimen ni penuhlah jadual saya dengan tanggungjawab baru yang diberikan oleh Sheikh Al Qordawi ini.

Apa pun, saya mengucapkan syukur berbanyak-banyak kepada ALLAH kerana menemukan saya dengan Sheikh Dr. Yusuf Al Qordawi dalam suasana kekeluargaan dan penuh penghormatan. Moga ALLAH memberikan saya dan para pejuang Islam lain kekuatan, kekentalan dan istiqomah dalam perjuangan memartabatkan syariat Islam ini insyallah.

Wassalam.


Zulkifli Bin Noordin

No comments:

Post a Comment