SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG IPTB j-QAF 2009. MUDAH-MUDAHAN IANYA BERMANFAAN UNTUK DIJADIKAN RUJUKAN SERTA RUANGAN UNTUK BERKONGSI MAKLUMAT. SEBARANG BENTUK MAKLUMAT ATAU PERKONGSIAN INFORMASI SILA HANTARKAN MELALUI EMAIL YANG TERTERA.
jqaf2009@yahoo.com
Seorang insan yang terus belajar hidup menjadi bijaksana dengan menikmati kepahitan dan kesenangan yang datang berdampingan. Hidup pasrah dan tabah hanya kepada Sang Rabbul Izzah. Lebih memilih tetap bertahan hidup hanya karena merasa hidup ini lebih berharga berbanding bersifat pasif dalam dunia yang serba mati lagi gerhana.
Apabila kita berbohong, kita terpaksa mereka “fakta”. Apabila “fakta” tersebut diselidiki dan dipersoalkan, maka kita terpaksa mereka helah demi helah, tipu demi tipu..
KATA-KATA HIKMAH
Usah gelisah apabila dibenci manusia kerana masih banyak yang menyayangi mu di dunia tapi gelisahlah apabila dibenci Allah karena tiada lagi yang mengasihmu diakhirat
"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung!”- Kitakah mereka itu?
"Mereka mendahulukan akhirat ke atas dunia, mencintai kematian di dalam ketaatan, dan melebihkannya dari kehidupan pada kemaksiatan. Jika berkuasa mereka menghukum dengan adil, mereka memerintah dengan anjuran Islam, mereka zuhud, mereka berbuat baik, maka merekalah orang-orang yang beruntung!”- Kitakah mereka itu?
Datanglah Dikau Pada Ilham Ku.. Dengan Mu.. Kan Ku Gubah Seindah Bahasa.. Penyejuk Qalbu.. Penenang Mata.. Santapan Jiwa.. Buat Pelembut Hati Mu Yang Buta..
SENARAI NAMA AHLI KUMPULAN PA1
ANAS BIN ABAS
ABDUL AZIZ BIN MOHAMAD NASIR
JALALJUDDIN BIN MOHAMMAD ZAHIR
MOHD FUAD BIN RASHID
MOHD FAIRUZ BIN ISMAIL
MOHD HAFIZ BIN MOHD YUSOF
MOHD HAFIZ HAKIMI BIN MAT ARIFF
RAHIMI BIN ABU BAKAR
SHUHAIMI BIN ROZALI
ZAMRI BIN MOHAMMAD
HILAL BT MAZANI
JURNIZA BT JAAFAR
MASHITAH BT MAT ISA
MASTURA BT OMAR
NOOR AMIRA BT ABD HALIM
NUR HIDAYAH BT MOHD JAMIL
SAKINAH BT ABDULLAH
SHAIROH BT MOHAMMAD
SHARIHAH BT MOHD BUKHARI
SENARAI NAMA AHLI KUMPULAN PA2
AKASHAH NURUS SABAH BIN ABAS
FATIMAH ADAWIYAH BINTI AHMAD ZAMIL
HASYANTI BIN HASYIM (PK)
HELMI SYAMSURI BIN ABU BAKAR
HUSNI BIN MOHAMAD
MOHD HAZAINI BIN ZAINUDDIN (KK)
MOHD JIHADI BIN AHMAD MARZOKI
MOHD NAIM BIN SALLEH
MOHD SIRAJUDDIN BIN MOKHTAR
MOHD YUSOF BIN DAUD
MOHD YUSRI BIN MOHD SALLEH
NURUL HAYATI BINTI ARIFIN
NURULHUDA BINTI MOHAMAD NOR
SARINA BINTI ZAKARIA
SHARIFAH BINTI SAADAN
SITI AMINAH BINTI ABDUL HAMID
SITI HAWA BINTI ABDULLAH
SITI KALSOM BINTI MAT ISA
SUHAIDA BINTI JUNUS
SENARAI NAMA AHLI KUMPULAN PA3
ASWAD BIN AHMAD
FAZILAH BINTI AHMAD
KHUSAIRI BIN SUHAIMI
MAZLAN BIN BAHARUM
MOHD HAFIZ BIN HAMID
MOHD SHAIFUDDIN BIN MANSOR
MOHD SHUKOR BIN RAMLI
MOHD ZAIHAL BIN MD ZAIN
MUHAMMAD BIN MAKTAR
MUHAMMAD HAFIZ BIN YUSOFF
NASIHAH BINTI HASHIM
NORAINI BINTI ABDUL RAHMAN
NORAINI BINTI YAHYA
NORAZILA BINTI ABDUL RAZAK
SITI NURAINI BINTI SABUDIN
SURIYATI BINTI AHMAD TAJUDDIN
WAN MASHITAH BINTI WAN ZAINAL
YOSLINA BINTI MD SHARIF
ZAIHAZRA BINTI NORDIN
ZIRA BINTI DERAMAN
SENARAI ALAMAT JPN, PPD & UNIT
Jabatan Pelajaran Negeri Pulau Pinang Jalan Bukit Gambir 11700 Pulau Pinang Tel: 04-6575500 Fax: 04-6582500
Pejabat Pelajaran Daerah Seberang Perai Tengah Permatang Pasir 13500 Permatang Pauh Tel : 04-3976310 Fax : 04-3979391
Pejabat Pelajaran Daerah Seberang Perai Utara D/A SK Hashim Awang 13200 Kepala Batas Seberang Perai Utara Tel : 04-5757640 Fax : 04-5759802
Pejabat Pelajaran Daerah Selatan 14200 Sungai Jawi Seberang Perai Selatan Tel : 04-5824580/5824569 Fax : 04-5824680
Pejabat Pelajaran Daerah Timur Laut No. 25, Jalan Sultan Ahmad Shah 10050 Pulau Pinang Tel : 04-229654/2292942/2262346 Fax : 04-2293320
Pejabat Pelajaran Daerah Barat Daya D/A Tingkat 3 SK Balik Pulau Jalan Permatang Tepi 11000 Balik Pulau Pulau Pinang Tel : 04-8664500/04-8663200 Fax : 04-8666500
Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Pokok Sena 13200 Kepala Batas Tel : 04-5736901/04-5736924/04-5736940 Fax : 04-5736885
Sektor Penilaian Dan Peperiksaan Bangunan Tuanku Syed Putra 10900 Leboh Downing Pulau Pinang Tel : 04-2625339/04-2625448 Fax : 04-2611726
Unit Sukan No. 25, Jalan Sultan Ahmad Shah 10050 Pulau Pinang Tel : 04-2283858/04-2285831 Fax : 04-2286848
Unit Kokurikulum JKR 629, Jalan Tanah Liat 14000 Bukit Mertajam Tel: 04-5398859 Fax : 04-5380262
Pusat Kokurikulum Lebuhraya Muhibbah 14000 Bukit Mertajam Tel : 04-5300329 Fax : 04-5300329
Setelah Allah SWT, menyuruh kita agar beribadat hanya kepadaNya dan jangan melakukan syirik, agar menjalin hubungan baik dengan kaum kerabat, jiran tetangga, anak yatim dan fakir miskin, hukum-hakam perkahwinan dan pembahagian harta pusaka, maka pada ayat berikut ini Allah menjelaskan pula tentang hukum-hakam peperangan dan bagaimana seharusnya kita memelihara agama kita dari ancaman musuh.
Hai orang-orang yang beriman, bersiap siagalah kamu, dan majulah (ke medan pertempuran) berkelompok-kelompok, atau majulah bersama-sama (71)
Di dalam ayat ini Allah menyuruh kita agar sentiasa berwaspada dan bersiap siaga dari kejahatan musuh. Umat Islam seharusnya memiliki kekuatan sendiri, yang walaupun tidak lebih kuat tetapi minima setanding dengan kekuatan mereka. Hakikat ini tersirat di dalam perintah Abu Bakar As-Siddiq kepada Khalid Bin Walid (ra) di dalam perang Al-Yamamah1:
حاربهم بمثل ما يحاربونك به، السّيف بالسّيف والرَّمح بالرَّمح
Perangilah mereka dengan senjata yang mereka pergunakan untuk memerangi kamu, perang dengan pedang, panah dengan panah.
Sikap berwaspada terhadap tipu muslihat musuh dan bersiap siaga dari kejahatan mereka tidak bercanggah dengan keyakinan kita terhadap Qadha’ dan Qadar serta konsep tawakkal, juga tidak bertentangan dengan hadis daripada ‘Aisyah r.a. (لا يغنى حذرٌ من قدر):”Kewaspadaan tidak akan dapat menolak taqdir” (Riwayat Al-Hakim). Memang tepat sekali ungkapan ini, kerana kewaspadaan hanyalah usaha kita mengambil sebab, bukanlah penentu dan pemutus tetapi kita juga mesti yakin bahawa bersikap waspada adalah dituntut oleh syara’ dan ia termasuk iman kepada Taqdir. Malahan Allah SWT menyuruh umat Islam membuat persiapan menghadapi musuh:
Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedang Allah mengetahuinya.
[Al-Anfal 8:60]
Adapun maksud ungkapan: ”…dan majulah (ke medan pertempuran) berkelompok-kelompok, atau majulah bersama-sama” mengandungi isyarat tentang taktik dan strategik yang perlu diambil ketika menghadapi musuh agar disesuaikan dengan keadaan dan kekuatan mereka.
Dan sesungguhnya di antara kamu ada orang yang sangat berlambat-lambat (ke medan pertempuran). Maka jika kamu ditimpa musibah ia berkata: “Sesungguhnnya Tuhan telah menganugerahkan ni’mat kepada saya kerana saya tidak ikut berperang bersama mereka”(72)
Di dalam ayat ini Allah SWT mendedahkan sikap sebahagian umat Islam yang lemah iman dan orang-orang munafikin. Golongan yang lemah iman akan berlambat-lambat ke medan pertempuran kerana sifat pengecut mereka menghadapi musuh, sedangkan golongan munaffik memang benci kepada Islam dan penganutnya, mereka tidak suka dengan kejayaan Islam, mereka bukan saja berlambat-lambat menyahut seruan melawan musuh untuk menegakkan ajaran Islam, malahan berusaha keras untuk menghalang orang Islam lainnya daripada berjuang untuk Islam.
Sikap golongan ini seperti kata pepatah “pandai menangguk ikan di air keruh”, mereka pandai mengeksploitasikan keadaan. Jika umat Islam mengalami kekalahan di dalam pertempuran melawan musuh, mereka sangat bergembira dan berkata: “Sesungguhnya Tuhan telah menganugerahkan ni’mat kepada kami kerana kami tidak ikut berperang bersama mereka”. Mereka bersyukur dan beranggap kekalahan umat Islam itu sebagai ni’mat dari Allah kerana dirinya terselamat daripada kebinasaan, padahal bagi pejuang yang gugur tersedia ganjaran yang besar di sisi Allah berkat kesabarannya.
Dan sesungguhnya jika kamu beroleh karunia (kemenangan) dari Allah, tentulah dia mengatakan seolah-olah belum pernah ada hubungan kasih sayang antara kamu dengan dia: “Wahai, kiranya saya ada bersama mereka, tentu saya mendapat kemenangan yang besar (pula)”. (73)
Ayat ini menambah lagi keterangan tentang sikap golongan yang lemah iman dan munafik, iaitu jika umat Islam mendapat kemenangan mereka berkata: “Wahai, kiranya saya ada bersama mereka, tentu saya mendapat kemenangan yang besar (pula)”. Allah SWT mencela sikap mereka dengan sindiran halus: “seolah-olah belum pernah ada hubungan kasih sayang dengan dia”. Maksudnya: Ungkapan yang mereka ucapkan di atas, menggambarkan tidak ada sedikitpun perasaan kasih sayang di dalam dirinya terhadap saudaranya seagama dan ungkapan seperti itu tidak sepatutnya keluar dari mulut orang yang mermpunyai iman dan kasih sayang.
Malahan sikap mereka justeru sebaliknya, mereka tidak melihat kemenangan yang Allah anugerahkan kepada umat Islam sebagai ni’mat juga untuknya, dan mereka juga tidak melihat musibah yang menimpa umat Islam lain sebagai musibah ke atas dirinya. Padahal Allah SWT telah berfirman:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
Sesungguhnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara [al-Hujurat 49:10]
Dan Nabi (sallallahu alayhi wasalam) mengisyaratkan di dalam banyak hadisnya bahawa orang yang beriman bagaikan satu tubuh yang jika ada anggotanya yang sakit maka akan terasa sakit seluruh tubuhnya.2
Kerana itu, hendaklah orang-orang yang menukar kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat berperang di jalan Allah. Barangsiapa yang berperang di jalan Allah, lalu gugur atau memperoleh kemenangan maka kelak akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar. (74)
Allah SWT menyuruh orang yang sanggup menjual kehidupan dunianya dan mengorbankannya demi mengharap ganjaran yang besar di akhirat, agar mereka berjuang di jalan Allah. Kemudian Allah berjanji akan memberi mereka pahala yang besar lagi kekal di akhirat nanti.
Menurut Imam Ibnu Kathir3: Setiap orang yang berjuang di jalan Allah samada ia gugur ataupun mendapat kemenangan, maka baginya ganjaran yang besar tersedia di sisi Allah. Ganjaran yang dimaksudkan itu digambarkan oleh Nabi (sallallahu alayhi wasalam) di dalam sabdanya:
وتكفَّل الله للمجاهد فى سبيله، إن توفَّاه أن يدخله الجنَّة أو يرجعه إلى مسكنه الَّذى خرج منه نائلاً ما نال من أجرِ أو غنينة
Allah memberi jaminan kepada orang yang berjuang di jalanNya, sekiranya ia gugur niscaya akan dimasukkan ke dalam syurga atau dikembalikan ke tempat ia keluar sambil memperoleh ganjaran atau harta rampasan perang
(HR Bukhari dan Muslim)
Maksud4 : (القِتَالُ فِى سَبِيْلِ الله ) : “berperang di jalan Allah” ialah seperti yang ditafsirkan oleh Nabi (sallallahu alayhi wasalam) :
( مَنْ قَتَلَ لِتَكُوْنَ كَلِمَةُ اللهِ هِىَ اْلغُلْيَا فَهُوَ فِى سَبِيْلِ الله ) “Siapa yang berperang agar Kalimah Allah yang lebih tinggi, maka ia berjuang di jalan Allah”.
Mengapa kamu tidak mahu berperang di jalan Allah dan (membela) orang-orang yang lemah baik laki-laki, wanita-wanita maupun anak-anak yang semuanya berdoa: “Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini (Mekah) yang zalim penduduknya dan berilah kami pelindung dari sisi Engkau, dan berilah kami penolong dari sisi Engkau!” (75)
Di dalam ayat ini Allah bertanya: Apakah sebabnya kamu enggan berjuang di jalan Allah untuk menggantikan kesyirikan dengan Tauhid dan kezaliman dengan keadilan. Ayat ini menggambarkan keadaan penduduk Mekah yang beriman telah ditindas oleh musyrikin Quraisy. Umat Islam ketika di dalam kondisi yang masih lemah.Ibnu Abbas (ra) berkata: “Saya dan ibu saya ketika itu termasuk ke dalam golongan yang lemah”.
Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir berperang di jalan taghut, sebab itu perangilah kawan-kawan syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah (76).
Di dalam ayat ini Allah SWT membezakan antara perjuangan orang yang beriman dengan perjuangan orang kafir. Al-Mukminun berjuang di jalan Allah iaitu untuk menunaikan perintah Allah dan mengharap keredhaanNya, sedang Al-Kafirun pula berjuang untuk mematuhi kehendak taghut. Makna “taghut” adalah syaitan. Dan bukti bahawa taghut itu adalah syaitan ialah firman Allah pada ayat yang sama: “sebab itu perangilah kawan-kawan syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah”.
Menurut Prof Wahbah Al-Zuhaily5: Taghut adalah syaitan dan segala yang menyamai peranannya seperti kezaliman, khuarafat, tukang tenung dan seruan agar menyembah berhala. Al-Kafirun tidak mempunyai pelindung kecuali syaitan, sedangkan pelindung Al-Mukminun adalah Allah Azza Wa Jalla. Tipu daya syaitan sangat lemah jika dibandingkan dengan kekuatan yang dimiliki oleh Allah.
RUJUKAN
1 Tafsir Al-Maraghy; Syeikh Ahmad Mustafa Al-Maraghy; Juz V / 87
2 Tafsir Al-Munir; Prof Wahbah Al-Zuhaily; Juz V / 152-153
No comments:
Post a Comment